Metrófelújítás: Óriási káosz jöhet a fővárosi közlekedésben

Novemberben jön a 3-as metróvonal első szakaszának a felújítása. A szerelvények pótlására 60 autóbuszt fognak forgalomba állítani, ezek üzemeltetéséhez 180 ember szükséges. Csakhogy így is hiányzik minimum 120 ember a rendszerből. A Magyar Közlekedési Dolgozók Szakszervezete szerint sztrájkolni is készek, ha nincs egyezség a bérek további bővítéséről.

 Óriási káosz jöhet a fővárosi közlekedésben

Mint ismert, szeptember elején írták alá a 3-as metróvonal északi, Újpest-Központ és a Dózsa György út közötti szakaszának felújítására vonatkozó vállalkozói szerződéseket. A metrópótlás a jelenlegi tervek szerint 2017. november elejétől mintegy három évig tart. Először a metróvonal északi szakaszát, az Újpest-Központ és a Lehel tér közötti részt várhatóan egy évre lezárják, ekkor a szerelvények csak Kőbánya-Kispest és a Lehel tér között közlekednek.

Az északi szakasz felújítása alatt esténként és hétvégente az M3-as metró helyett annak teljes vonalán pótlóbusszal lehet utazni.

A kiesett utasforgalmat pótlóbuszokkal igyekszenek mérsékelni, miközben az ország súlyos buszvezető-hiánnyal küzd. Idáig is rendkívül kritikus volt a helyzet, amit a hármas metró helyettesítése tovább fokoz. Az atv.hu megkeresésére Gulyás Attila, a Magyar Közlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnök azzal kezdte, hogy „jelen pillanatban hiány van, nagy trendfordulásnak kellene lennie, hogy ebben az időszakban olyan vizsgázott sofőrök jöjjenek, akik már munkába is állnak.” Ennek ellenére az utóbbi időben a létszámhiány stagnált, nem nőtt tovább.

300 buszsofőr hiányzik

Ugyanakkor van egy fluktuáció, hiszen szállingóznak az emberek, de sokan is hagyják el a szakmát, mert nyugdíjba vonulnak. Az elnök szerint valóban nem a legkedvezőbb a korfa. „Elég sokan mennek nyugdíjba, most a BKV belső humán stratégiája azzal számol, hogy 10 százalékkal csökken majd a létszám, ha nem tudják pótolni a nyugdíjba vonulókat” – fogalmazott. Jelenleg 2100 buszvezetője van a cégnek, ha kiszámoljuk, ez 210 embert jelent. Noha Gulyás szerint a hiány stagnál, így is kapásból szükség lenne minimum 120 emberre. A metrópótló buszokkal ezek a számok tovább nőhetnek, hiszen egy busz kiszolgálásához ideális esetben három ember tartozik.

Hatvan busz esetében – ennyivel pótolják majd a 3-as metrót – ez 180 embert jelent, így összesen háromszáz buszsofőr hiányzik a rendszerből.Ez persze csak az optimális számokat jelöli. Ha ennél kevesebb, akkor is kezelhető a túlórázásokkal. Ennek ellenére az elnök úgy véli, hogy ez a túlórakeret az év végére ki fog merülni, és nem fognak tudni plusz munkát sózni a sofőrökre. „Ekkor egy olyan helyzet jöhet, hogy lesz jármű, csak nem biztos, hogy mindegyikhez lesz sofőr. Más-más járatokról csippenthetnek le embert, amit ha ügyesen oldanak meg, szinte észrevehetetlen a városban. Például minden vonalról egy sofőrt szednek ki. Ez vonalanként eggyel kevesebb buszt is jelentene. Ez egy olyan veszély, ami bekövetkezhet” – nyilatkozta az atv.hu-nak Gulyás Attila. (...)

A teljes cikket itt lehet olvasni: http://www.atv.hu/belfold/20170907-metrofelujitas-oriasi-kaosz-johet-a-f...

cikkfeltöltő: 
GB