Metróbaleset: falevelek miatt csúszott a sín

(forrás: Mihádák Zoltán - MTI)

Korábbi cikkek a témában:

Metrók ütköztek a Pillangó utcánál, sok a sérült!

Várhatóan csak kedd reggeltől jár ismét teljes vonalon a 2-es metró

Büntetőeljárásban vizsgálja a metróbalesetet a rendőrség

Metróbaleset: a szerelvények csúszásvédelme megfelelően működik a BKV szerint

Metróbaleset: csak ötvennel ment a metró

Kiderült, mi okozta a tavaly decemberi Pillangó utcai metróbalesetet, ugyanis a Zoom megszerezte a Közlekedésbiztonsági Szervezet jelentését: a sínre tapadt faleveket és a kedvezőtlen időjárást jelölik meg baleseti okként.

Metrószerelvények összeütköztek a Pillangó utcánál 2016. december 5-én - írtuk meg mi is. A balesetben tízen megsérültek. A rendőrség egy éve nyomoz a két sérültet és jelentős anyagi kárt okozó baleset miatt. Azt tudni lehetett, hogy a hátsó vonat megfelelő sebességgel és műszaki állapotban haladt, a síkos pályán viszont nem tudott megállni.

A jelentés egyik fő megállapítása, hogy a vonat csúszásvédelmi rendszerei nem tudták megszüntetni a csúszást. De probléma volt az is, hogy az üzemeltető a csúszás miatti túlfutások után nem hozott kellően hatékony megelőző intézkedéseket.

A szerelvény végül álló kerekekkel csúszott a másikba, miután majdnem 58 kilométer/órás sebességről lassítani, majd fékezni kezdett. Az ütközés 18-20 km/óra sebességgel történhetett. A baleset előtti napokban amúgy négy vonat is túlfutott, nem tudott megállni időben. A jelentés szerint a falevelek a vágányra estek, a kocsik ezt szétpréselték, így olajos, sikamlós réteg keletkezett a sínen.

A BKV ezért utasította dolgozóit, hogy szedjék fel a leveleket, szórják fel homokkal és csiszolják fel a síneket, hogy legyen tapadás.  Három fő megoldandó problémát találtak a jelentés készítői: folyamatos sebességkorlátozást kellett volna bevezetni a síkos szakaszon, kellenének előírások a metró szabályrendszerébe ilyen rendkívüli helyzetekre és a járművezetőknek kéne rutin kézi vezérlésre - írja a lap.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) megállapítása szerint egyébként a sínek csúszóssága mellett a 2-es metró Alstom Metropolis szerelvényeinek műszaki hiányosságai is hozzájárultak a balesethez.