Az oktatásban káoszt hozott, ideje kipróbálni a közlekedésben

https://g7.hu/kozelet/20190514/az-oktatasban-kaoszt-hozott-ideje-kiprobalni-a-kozlekedesben/

„Nyugtalanítónak tartom, hogy miközben az árukat 2-4 éves, a legszigorúbb környezetvédelmi normákat és közlekedésbiztonsági feltételek kielégítő kamionok szállítják, bennünket, magyar állampolgárokat 14,6 éves átlagéletkorú buszok.”

A majdnem pontosan három évvel ezelőtti idézet Wáberer Györgytől származik, aki akkor a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) elnökeként és miniszterelnöki megbízottként foglalkozott mindkét területtel. (Azóta már mindegyik pozíciója megszűnt.) Az összehasonlításra az adott apropót, hogy úgy tűnt, küszöbön áll a településeket összekötő (szakszóval helyközi) autóbuszos közlekedés megnyitása a piaci szereplők előtt, ami az árufuvarozásban elhozta a járműpark megújulását a rendszerváltás után. Ez a buszos ágazatban elmaradt, a szektort 70 éve az állami tulajdonban lévő társaságok uralják.

Ezek a vállalatok rendszerváltás után sosem kaptak elég pénzt új járművekre, ezért találkozni még országszerte kivénhedt Ikarusokkal. Már annak is örülni kell, hogy az utóbbi három évben 13,3 évre sikerült lefaragni a buszok átlagéletkorát*, de azért ez relatív siker: a nyugat-európai üzemeltetők 10 év után igyekeznek megszabadulni ezektől a járművektől. 2010 után idehaza is elhangzott már néhányszor az a kormányzati célkitűzés, hogy 10 év alá kéne szorítani a flotta átlagéletkorát, ez azonban egyelőre elég távoli.

Ráadásul, ha kihagyjuk a statisztikából azokat a kisebb buszokat* – például a Ford Transitokat és a hasonló járműveket -, amelyekkel sok magáncég dolgozik, akkor az átlagéletkor még magasabb: 2018 elején 17 év volt.

2010 után a vasút sokkal több figyelmet és pénzt kapott a kormánytól, mint a buszos ágazat, idén például a költségvetés szerint az előbbi 271, az utóbbi 65 milliárd forint állami költségtérítésre jogosult.* Pedig az utasok aránya ennek pont a fordítottja: tavaly a települések között utazók száma 480 millió volt a buszos és 150 millió a vasúti ágazatban. Igaz, vonattal átlagosan messzebbre utaznak az emberek, de az ezt figyelembe vevő mutatónál (utaskilométerben) is közel kétszeres az autóbuszok fölénye. Az is érdekes, hogy az ezredforduló óta a vasút jelentősen visszaesett ebben a mutatóban, a buszozás viszont nőni tudott. Ez azért nagy szó, mert közben sokkal több lett a személyautó az országban.

(...)

https://g7.hu/kozelet/20190514/az-oktatasban-kaoszt-hozott-ideje-kiprobalni-a-kozlekedesben/

cikkfeltöltő: 
GB