5-ös metró: az átminősítés célja a későbbi EU-s pályázatok elősegítése

Korábbi cikkek a témában:

Szeptemberben jön az 5-ös metró!

A fővárosi közgyűlés döntött arról, hogy a H5-ös HÉV vonalat szeptember elsejétől a főváros M5-ös metróvonalaként nevezik át.

Az átminősítés okait írta meg Tyíremeter János műszaki szakértő:

"Némi magyarázattal tudok szolgálni arra, hogy az 5-ös HÉV vonala miért kap szeptembertől új minősítést.

2018 decemberéig a Fővárosi Önkormányzatnak dolgoztam mint külsős műszaki szakértő és részt vettem az 5-ös HÉV műszaki állapotának a felmérésében és az átminősítés folyamatának az előkészítésében.

Az 5-ös HÉV vonala az egyik legzsúfoltabb, nem véletlen, hogy történelme során mindig is nagy figyelmet kapott. Békásmegyer az ország egyik legnagyobb lakótelepe, Szentendre pedig fekvése miatt volt mindig is frekventált.

Már a 70-es években eldőlt, hogy ebből a vonalból elővárosi gyorsvasút lesz és fokozatos átépítésekkel ez 75%-ban meg is valósult. Nem csak a Batthyány tér-Margit híd földalatti szakasz új elem a 70-es évek óta. Átépült az Árpád híd-Kaszásdűlő közötti szakasz is. Itt egy új nyomvonalat kapott a pálya. Ekkor épült meg a 11-es út felüljárója- és ezzel a korábbi kanyargós szakasz kapott egy átvágást, mely a menetidőt is csökkentette. Ezen túlmenően több állomás is alul vagy felüljárót kapott mint a Tímár utca, Kaszás dűlő, Római fürdő, vagy Békásmegyer. Sok helyen hermetikusan elzárt pályán halad és a szintbeli kereszteződések száma is minimalizálva lett és a magas peronok is kiépültek az évek alatt.

Az 5-ös HÉV sok szempontból megfelel egy metró feltételeinek. Az átminősítés célja nem más, mint a későbbi EU-s pályázatok és ezekkel összefüggő fejlesztések elősegítése.

Az 5-ös HÉV átminősítésének folyamata egy jó öt éves folyamat végét jelenti, ami nem most nyáron kezdődött. Az átminősítéssel együtt már a következő években megindulnak bizonyos fejlesztések és a szolgáltatás minősége is jelentősen javulni fog. Hasonló tervek születtek a csepeli hévre is, de Csepel belvárosában lévő szakasz sajnos egyáltalán nem felelt meg az átminősítés feltételeinek és egyik végállomásán sem kapcsolódik a metróhálózathoz, így ez egyenlőre lekerült e napirendről. Vannak olyan tervek is, hogy a csepeli HÉV-et és a 2-es villamos déli szakaszát integrálnák, így megvalósulna a HÉV-metró közvetlen összeköttetés, de ezekről bővebbet már nem tudok mondani.

Sok szempontból vitatható az átminősítés, tekintettek a közeledő választásokra, de ez egy sok éves folyamat része, ami műszaki szempontból közel sem az ördögtől való, ellentétben a sajtó állításaival.

A tervekkel kapcsolatban korábban is adott ki a főváros sajtóanyagot, ez úgy látszik, nem jutott el a nagy nyilvánossághoz."